TEHNOLOGIE. Producătorul italian va prezenta, luna viitoare, la Salonul Auto de la Geneva, modelul Fiat 500 echipat cu un motor pe benzină în doi cilindri, unicat pe piaţa auto europeană. Sursa: FIAT
Chiar dacă automobilul se pregăteşte febril de era electrică, motorul cu ardere internă nu vrea să moară. El devine tot mai mic, probabil în speranţa că de la un punct încolo va putea trece nebăgat în seamă.
Reducerea capacităţii motoarelor, tendinţă evidentă în ultimii ani, este dublată, de la o vreme, şi de scăderea numărului de cilindri oferiţi de agregatele care propulsează autoturismele de toate dimensiunile. Mai ales în cazul celor mai mici modele, reţeta folosită la scară largă – aceea a motorului cu patru cilindri – a început să fie nesocotită de tot mai mulţi producători auto. Unităţile cu trei cilindri şi-au făcut tot mai des loc în ofertele acestora.
În acest an, Grupul Fiat va merge şi mai departe, odată cu lansarea unui motor cu doar doi cilindri, unicat pe piaţa europeană. Noul propulsor pe benzină are o capacitate de numai 900 de centimetri cubi, dar este apt să dezvolte chiar şi 105 cai-putere, atunci când o turbină se înşurubează în sprijinul său. Unitatea, botezată ”TwinAir”, poate fi ”acordată” şi pe două plafoane de putere inferioare – de 85, respectiv, 65 CP - acesta din urmă fără ajutorul tehnologiei turbo.
Primul model echipat cu noul motor în doi cilindi va fi Fiat 500. Un Cinquecento dotat cu propulsorul de 900 cmc (versiunea cu 85 CP) va fi expus, luna viitoare, la Salonul Auto de la Geneva. Din 2011, şi alte automobile de buzunar produse de Grupul Fiat vor beneficia de noul motor – viitoarele generaţii ale modelelor Fiat Panda şi Lancia Ypsilon.
Fiat nu a precizat care va fi nivelul exact al emisiilor de dioxid de carbon aferent noului motor, dar a susţinut că modelul 500 dotat cu