Fie că au fost cursuri de matematici aplicate, de teoria şi practica relaţiilor internaţionale, îşi încuraja studenţii să-şi construiască o solidă bază de date şi experienţe pe care apoi s-o folosească critic şi cu regulile simple ale raţionamentului logic. Să se păzească de mituri. Să trudească constant, fără speranţa recompensei. Academician Mircea Maliţa împlineşte astăzi 83 de ani. La mulţi ani!
"Am ascultat de imperativul învăţării"
"Agenda nu diferă de ceea ce fac în mod obişnuit: scriu, citesc şi ceea ce ne-a spus Leibniz, să calculăm (calculemus). Poate că sunt mai multe amintiri de frunzărit şi mai multe schiţe de bilanţ, precum şi renunţări (la cursuri, de pildă). Cărţi începute continuă să mă aştepte.
Mulţi ani am consumat în relaţii internaţionale şi în diplomaţie. Acolo am ascultat de imperativul învăţării. Mă simţeam ucenic într-o meserie grea. Toate situaţiile erau unice în felul lor, dar toate se pretau la o modelare matematică, jocul meu preferat. Puteam aplica logica nuanţei a lui Moisil. Am scris vreo zece cărţi despre mecanismele sau istoria diplomaţiei, dar nu sunt decât o mică parte din ceea ce am văzut şi am înţeles.
Octogenarii sunt o specie ciudată şi paradoxală. Nu se împuţinează cum te-ai aştepta, ci creşte numeric. Cred, însă, că Gaudeamus igitur a fost scris pentru ei, nu pentru studenţi care înţeleg greu că vita nostra brevis est şi că nimeni nu scapă. Evident că aud ecourile trecutului. Dar nu se întreabă atât la ceea ce au făcut bine sau rău, ci în ce măsură şi-au folosit potenţialul, ce fel de fir au tors din ghemul dat. Cu câtă angoasă, academicianul francez şi un mare prieten al României, Jean d'Ormesson, tot octogenar, se întreabă în autobiografia sa: Dar eu ce-am făcut? (Titlul e Que j'ai donc fait?). Şi, în ciuda cărţilor scrise şi a rolurilor jucate la vârf în viaţa culturală, nu e m