Wael El Ghadban, cel care conduce de peste zece ani operatiunile Top Brands Distribution, cel mai mare distribuitor local al companiilor Philip Morris si Kraft Foods, spune ca mediul de afaceri romanesc se va confrunta cu un 2010 deosebit de greu, poate mai dificil decat anul trecut. In acest sens, compania pe care o conduce a alocat un buget “must” si unul “nice to have”, urmand sa investeasca doar intr-o singura directie – lactatele.
Cea mai mare problema cu care s-au confruntat distribuitorii anul trecut a fost generata de intarzierea la plata a clientilor, generata de numeroasele inchideri de firme sau companii aflate in insolventa. In aceste conditii, Top Brands Distribution, care a raportat anul trecut afaceri de aproximativ 308 mil. euro (1,3 mld. lei), are de recuperat din piata datorii, garantate in schimb prin active imobiliare (case, depozite) si terenuri. “Am abordat o strategie anticriza inca din octombrie 2008. Am creat o «celula de criza» atunci cand toata lumea spunea ca aceasta criza financiara nu va veni si la noi. Am luat garantii – terenuri, case, depozite – insa ne intereseaza sa recuperam banii”, spune Wael El Ghadban (foto), cel care detine 50% din actiunile TBD.
O alta strategie adoptata ca urmare a actualului context economic este gestionarea a doua bugete –“must have” si “nice to have”. Din prima categorie El Ghadban mentioneaza salariile, numarul de agenti, in timp ce “nice to have” sunt considerate in momentul de fata proiectele de dezvoltare, IT si anumite cursuri. In plus, compania a apelat la externalizarea anumitor servicii IT sau de resurse umane.
“Am renegociat tot ce s-a putut – contractele de telecomunicatii, chirii, leasing auto, intretinere autovehicule, relocarea intr-un depozit mai ieftin. Nu am redus in schimb personalul, iar cresterile salariale s-au facut pe baza sistemului nostru de evaluare”, mentionea