"Prima mea dezamagire in dragoste", volum coordonat de Laura Albulescu, Editura ART, 176 pag.
Nu mai stiu cine a folosit prima oara la noi, dupa 1990, tipul acesta de volume colective pe o tema data, atragatoare si pentru cei solicitati sa colaboreze, si pentru cititori. Odata probata eficienta comerciala, s-au grabit sa il adopte tot mai multe edituri, iar in ultimii ani, cartile de acest fel, cu o confectie simpla si necostisitoare, au devenit o moda prt--porter. Reteta e aceeasi. Se alege un subiect stiut de toata lumea din proprie experienta. Coordonatorul il propune unor persoane din cercul lui de prieteni si cunostinte din lumea literara si artistica, plus catorva nume de reala notorietate, in chip de cirese pe tort. Aduna textele, eventual scrie o prefata, si cartea e gata. Fie ca sunt antologii de proze inedite scrise la comanda (cum au fost povestirile erotice de la Editura Trei sau "Povestile de dragoste la prima vedere" de la Humanitas), fie ca scriitori din diferite generatii isi evoca rudele (exista o excelenta carte despre tati, aparuta la Cluj in "Biblioteca Apostrof" si, mai tarziu, dupa modelul ei, una despre bunici, la Humanitas), fie ca sunt documentar-memorialistice despre perioada comunista (mai multe carti colective aparute la Polirom) - ele se citesc usor, pe bucatele, iar varietatea exclude plictiseala. Diferite ca stil, atitudine, experienta, foarte inegale ca valoare literara, ele atrag cititorul intr-un inevitabil joc al comparatiilor intre componentii sumarului si, cu cat tema e mai frivola, cu atat se vede mai bine cine cat poate. E distractiv, deci potential rentabil, iar faptul ca moda s-a intins de la o editura la alta in perioada de criza are stransa legatura cu situatia dificila de pe piata de carte. Pe de o parte, editorii nu-si primesc de la difuzori banii ce li se cuvin pe cartile vandute (desi retelele de librarii per