Mulţi dintre conaţionalii noştri care lucrează ca şoferi în transportul de marfă sunt nevoiţi să încalce legea pentru a îndeplini norma zilnică de kilometri şi pentru a-şi păstra serviciul la firmele private. Metodele cel mai des folosite de unii transportatori români sunt falsificarea diagramelor de parcurs, măsluirea tahografelor sau ignorarea reglementărilor legale.
La o cooperativă de transportat marfă din Roma, din 20 de locuri de muncă, 15 sunt ocupate de români. Orarul de muncă încărcat îi obligă deseori pe conaţionali să apeleze la trucarea diagramelor de parcurs pentru a-i păcăli pe agenţii de poliţie care vin în control.
„În ultimii 15 ani, şoferii români au devenit o prezenţă obişnuită în traficul rutier peninsular. Majoritatea lucrează la firmele de curierat local sau regional şi în transportul de mărfuri naţional şi internaţional", spune inspectorul-şef de Poliţie Stradală, Vincenzo Tortorella. De aproape patru ani, de când a fost introdus sistemul de puncte pentru penalizarea şoferilor indisciplinaţi, încălcarea legii este tot mai dificilă.
„Lucrez de zece ani ca şofer pe traseul Roma-Milano. Nu este o muncă pentru oricine. Chiar dacă salariul nostru îl depăşeşte pe cel al unui muncitor de pe şantier, nu trebuie să fim invidiaţi. În opinia mea, nu poţi să-ţi îndeplineşti îndatoririle de muncă dacă nu recurgi la mijloace necinstite", spune Costel Pandelache, 35 de ani, din Iaşi.
Mai multe puncte
Din anul 2006, în urma participării la examenele periodice organizate de Motorizzazione civile, unul dintre departamentele tehnice ale Ministerului Transporturilor italian, românii au intrat în posesia atestatelor profesionale. Astfel, pe baza acestora, şoferii primesc un plus de 20 de puncte, pe lângă cele 20 obţinute deja la oricare permis auto. Din cele 40 de puncte se scade un număr variabil pentru fiecare încălcare a reglementă