Micii antreprenori din domeniul turismului simt din plin că recesiunea le-a afectat afacerile. Nu pentru că sunt mai puţini turişti, ci pentru că nu mai sunt dispuşi să cheltuiască la fel. Cele nouă miliarde de euro pe an, atât cât generează Grecia din turism e doar o cifră din statistici. Proprietarul de restaurant, butic sau hotel se aşteaptă la scăderi ale profitului în acest an.
Miruna Olteanu, Ovidiu Marincea şi Marian Vilău fotoreporter; corespondenţă din Grecia
Maria Malaxaghios, 55 de ani, a cultivat legume toată viaţa. De opt ani, însă, şi-a deschis un magazin de suvenire în cea mai profitabilă zonă turistică din Atena: Monastiraki, la poalele Acropolei, pe străduţele înţesate de taverne, buticuri şi imigranţi. Maria ridică obloanele magazinului ei în fiecare dimineaţă la ora 9.00 şi le închide la apusul soarelui. Vase de lut, făcute de meşterii greci, ţesături tradiţionale, statuete de lemn şi alte suvenire stau rânduite în magazinul grecoaicei.
Maria trăieşte din asta. Soţul ei, Vasili, şi fiul, un tânăr de 28 de ani, joacă table într-un colţ al buticului întunecos. Este aproape de apus, şi rar le mai calcă pragul câte un turist curios. „Iasas", zâmbeşte cu toată faţa Maria şi soarbe apoi dintr-o ceşcuţă de cafea atât de mică, încât nu încap mai mult de doi stropi de licoare în ea. Se laudă că ştie câte patru-cinci cuvinte şi în româneşte, bulgăreşte, englezeşte, nemţeşte şi chiar în japoneză. „Turiştii te învaţă multe", spune ea.
Astăzi a strâns în casă 120 de euro. Adică jumătate faţă de cât agonisea în aceeaşi perioadă a anului trecut. Dar nu disperă. „Va veni sezonul şi atunci vom câştiga mai mult", crede femeia.
„Trăiesc cu zece euro pe zi"
Familia Malaxaghios este reprezentativă pentru clasa antreprenorială din Grecia. „Noi nu avem businessmani în Elada, ci numai mici întreprinzători, spune şi Yanis Zakentis,