LECŢIE. Gigantul american a virat în 2009 spre on-line, de unde a şi scos venituri salvatoare. Acest studiu de caz este un indicator excelent pentru industria media la nivel mondial. Sursa: REUTERS
Raportul anual al boardului „New York Times” - unul dintre cele mai mari ziare din lume - e un excelent prilej de reflecţii pentru industria media din toată lumea. Compania, care înglobează şi „Boston Globe”, a terminat 2009, un an de coşmar, cu un profit de 20 milioane de dolari, care poate părea prea puţin la o cifră de afaceri de peste 2 miliarde de dolari.
Dar concluzia cea mai importantă este că, fără sprijinul diviziei on-line, „NY Times” ar fi avut un an mult mai prost. Veniturile din mediul virtual le-au depăşit net pe cele din print şi aceasta poate fi lecţia servită editorilor din toată lumea. Studiul de caz al gigantului newyorkez ne poate arăta cum va fi piaţa românească peste doi-trei ani.
Revenirea de iarnă
Pentru piaţa americană, acesta a fost un moment de răscruce. Trimestrul IV din 2009 a reparat un an extrem de prost pentru media, în general, şi „New York Times”, în particular. Dar reputata publicaţie a tras deja învăţămintele şi se pregăteşte pentru o schimbare profundă.
În ultimele trei luni, veniturile din on-line au crescut simţitor, confirmând strategiile pregătite de ani buni în această direcţie. „NY Times” trece de la un business fundamentat pe print, pe jurnalism de calitate, pe venituri din circulaţie şi din advertising clasic, la un business multiplatformă, digitalizat şi ancorat puternic on-line.
Profitul operaţional a crescut cu 10,9% în trimestrul IV, deşi veniturile totale au scăzut cu 15% faţă de 2008. Cum a fost posibil? Prin reduceri masive de co sturi. La „NY Times” s-au redus salariile, aproape unul din cinci angajaţi şi-a pierdut slujba, s-au tăiat beneficiil