Serviciile secrete suedeze si FBI au intervenit pentru a opri preluarea producatorului auto Saab de catre o companie olandeza al carei principal actionar avea legaturi cu mafia ruseasca. Oligarhul rus Vladimir Antonov a fost eliminat din actionariatul firmei olandeze Spyker Cars pentru ca tranzactia sa aiba loc.
Anul trecut marca suedeza, detinuta de General Motors, era la un pas de disparitie. In ciuda negocierilor avansate, cartierul general GM din Detroit (SUA), proprietarul Saab, anunta oficial ca ultima speranta a marcii – preluarea de catre o mica firma olandeza – se naruise. Compania Saab urma sa nu mai fie vanduta, ci sa se inchida. "Fratele" Volvo urma sa ramana o marca doar in industria aeronautica de aparare, iar peste 3.500 de angajati urmau sa intre in somaj. Spyker Cars, micul, dar bogatul producator olandez de masini de lux, condus de CEO Victor Müller, nu renuntase insa la preluare. Decizia General Motors parea de neinteles. Doua luni mai tarziu, ceea ce parea a fi inca o poveste sumbra de criza a devenit o poveste de spionaj – o confruntare intre guvernul suedez si cel american, pe de o parte, si un controversat oligarh rus cu conexiuni in lumea mafiei rusesti.
Conform cotidianului suedez "Dagens Industri", care citeaza surse din guvernul de la Stockholm, tranzactia GM-Spyker a fost oprita la interventia directa a Säpo, serviciul de contraspionaj suedez, si a organismului omolog din Statele Unite, FBI, care au descoperit legaturi intre principalul actionar al Spyker – miliardarul rus Vladimir Antonov – si gruparile mafiote ruse. Potrivit oficialilor citati de "Dagens Industri" sub protectia anonimatului, in momentul anuntarii afacerii GM-Spyker guvernul suedez a cerut Trezoreriei sa alcatuiasca documentatia pentru avizarea unui imprumut de 400 milioane euro la Banca Europeana de Investitii, care urma sa finanteze relansar