De data aceasta, Elena Udrea poate să dea vina fără grijă pe greaua moştenire: chiar a moştenit o situaţie pe litoralul românesc complet nemulţumitoare. Când însuşi directorul celebrului turoperator german TUI pentru Maroc, România şi Bulgaria, Detlev Hohne, spune că “în ce priveşte dezvoltarea turistică din România, este cu 7-8 ani în urma Bulgariei”, trebuie să compensezi cu mult “Land of choice”. Hohne are, bineînţeles, dreptate: nu există lanţuri hoteliere internaţionale care să fi venit pe litoral, iar sezonul estival este mai scurt. Totuşi, deşi s-a deschis o linie charter între Munchen şi Constanţa, nu văd ce turist german ar mai veni aici, auzindu-l pe directorul TUI. Normal, s-ar duce în Bulgaria. Dacă ne amintim şi de legătura economică strânsă dintre Germania şi Bulgaria, începem să înţelegem succesul vecinilor noştri. TUI nu a mai adus turişti în România de vreo patru sau cinci ani, din cauza mizeriei şi a serviciilor proaste. Cam aceleaşi motive care i-au făcut chiar şi pe români să treacă graniţa la standarde hoteliere mai înalte pentru bani mai puţini, mâncare mai bună şi mai ieftină, servicii mai prompte.
Cum spuneam, Udrea dă vina pe privatizările prost făcute în trecut. Şi are dreptate de data aceasta. Dar hotelurile respective nu pot fi naţionalizate înapoi, atâta vreme cât nu ne numim Venezuela sau Bolivia. Pentru a compensa o astfel de imagine, e nevoie de campanii de promovare. De ani de zile ne-am tot zbătut şi ne-am tot indignat de la “România, mereu surprinzătoare”, la “Land of Choice”, dar trebuie investit şi în aşa ceva. Ca şi de investiţii în infrastructură, pe care Udrea spune că statul le va face. Însă mai întâi ar fi nevoie, poate, de nişte amenzi usturătoare pentru hotelierii şi restauratorii de pe litoral, pentru serviciile nemulţumitoare, pentru mizerie. Aş vrea să văd o Elena Udrea cu mână de fier pe litoralul românesc.