Se pare ca am trecut peste ultimul puseu violent al iernii si, oricat de greu ne mai vine sa credem, primavara e totusi pe cale sa se instaleze. Ne-am tot lamentat, popor si autoritati, ca asa ceva nu s-a mai vazut, ca asa iarna nu s-a mai pomenit. Ba s-a mai vazut si pomenit.
Din corul de vaicareala generala de-abia se mai aud vocile meteorologilor care spun ca nu am trait decat o iarna romaneasca normala, nici cea mai rece din istorie, nici cea mai inzapezita, nici cea mai viscolita, nici cea mai lunga. Anormala pentru clima Romaniei a fost blandetea iernii din ultimii ani si ea a fost platita cu seceta si mari probleme in agricultura.
Asa ca, daca vremea nu o ia din nou razna, o sa tot avem parte de astfel de ierni romanesti cu ger, zapada si viscol. Si dupa ce autoritatile vor intelege ca nu administreaza o tara tropicala si ca nu s-a intamplat nimic exceptional in ultimele luni, bine ar fi sa inceapa sa traga rapid concluziile unui esec de proportii si sa ia masurile care se impun. Dar si populatia, la randul ei, ar fi obligata la o analiza similara.
Si ce ar/am putea descoperi?
In primul rand, ca pe drumurile cele mai importante ale tarii, cel putin, exista o urgenta zero: protectia impotriva viscolului. Ca vorbim de parazapezi, ca vorbim despre perdele de vegetatie, este esential ca macar E 85 si autostrazile sa beneficieze pana iarna viitoare de astfel de lucrari.
Cine a avut ocazia sa strabata pe viscol macar una dintre aceste sosele s-a convins, fara a avea nevoie de cine stie ce expertiza, ca in plina campie poti sa ai oricate utilaje de deszapezire si oricat de moderne ca tot nu pot face fata.
Dar nici in materie de utilaje nu putem spune ca problemele sunt rezolvate. Nu toate firmele care au castigat licitatiile multianuale pentru intretinerea si deszapezirea drumurilor nationale au c