ANPC a primit circa 100 -110 reclamaţii în ianuarie şi februarie din partea clienţilor instituţiilor financiare din România, a declarat, ieri, preşedintele instituţiei, Constantin Cerbulescu, precizând că au fost reclamate mai ales măsuri luate de bănci fără informarea clientului.
În ianuarie şi februarie 2009 numărul reclamaţiilor a fost mult mai mare, de circa 400, dar reprezentanţii ANPC au motivat scăderea acestora prin reducerea numărului de credite, în condiţiile în care numărul reclamaţiilor din primele două luni din 2010 se referă în mare parte la contractele aflate în derulare. "Au fost reclamate anumite măsuri pe care băncile le-au luat fără să informeze consumatorul, legate de modificări ale contractelor sau anumite clauze pe care le-au introdus", a menţionat preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Constantin Cerbulescu.
El a adăugat că au fost multe reclamaţii legate de informare în general şi speră că, odată cu introducerea noii directive a creditelor pentru consumatori, plângerile vor fi din ce în ce mai puţine.
Cele mai multe reclamaţii au fost pentru contractele vechi, acesta fiind motivul pentru care au decis ca noua directivă să se aplice şi creditelor aflate în derulare.
Potrivit unui proiect de ordonanţă de urgenţă elaborat de ANPC. pentru transpunerea Directivei europene nr. 48/2008, băncile din România vor modifica până în septembrie contractele de credit încheiate cu populaţia, pentru ca acestea să prevadă noile directive.
Până pe 11 iunie 2010, prevederile directivei trebuie transpuse în legislaţia din toate statele membre ale Uniunii Europene (UE). Proiectul de ordonanţă de urgenţă prevede, printre altele, limitarea comisionului de rambursare anticipată la 1%, dacă perioada de timp rămasă până la scadenţa finală este mai mare de un an şi se reduce la 0,5% în cazul în care rambur