Cand iesi dintr-un magazin cu un produs "eco", gandesti ca asa compensezi pentru faptul ca nu sortezi deseurile si nu le duci la reciclat? Unde se termina responsabilitatea si unde incepe ipocrizia?
Sau poate iti trece prin cap ca asa iti impresionezi iubita. Poate ca si ea, la randul ei, cumpara produse ecologice fiindca stie ca are o masina care consuma si polueaza mult.
Un experiment realizat la Universitatea din Toronto, citat de Newsweek, a aratat ca, uneori, achizitia unui produs ecologic ii poate determina pe oameni sa creada ca au unda verde sa arunce hartii pe jos.
Etica compensatorie, o numesc cercetatorii. Facem o fapta buna ca sa putem face alta, rea, mai tarziu, sau ca sa compensam pentru altele. Acelasi principiu functioneaza si in cazul unor donatori pentru diverse cauze: cand li se reaminteste ca sunt niste oameni generosi, suma pe care o doneaza scade.
Nina Mazar si Chen-Bo Zong au oferit unor voluntari suma de 25 de dolari pentru a o cheltui, dupa bunul plac, unii in magazine traditionale si unii in magazine cu produse ecologice. Acestia trebuiau insa sa imparta banii cu un alt voluntar, in asa fel incat o suma relativ egala sa revina fiecaruia.
S-a constatat ca cei care au cumparat din magazinele cu produse "verzi" au fost mai putini generosi, dand o suma de bani mai mica partenerului.
Problema cu micul experiment realizat in Toronto este ca a fost realizat pe un esantion de doar 156 de persoane. Nu poate fi considerat o baza de la care sa pornesti, daca incerci sa tragi concluzii cu privire la psihologia consumatorului de produse verzi.
Cu siguranta ca atunci cand cumparam un produs verde, trebuie sa functioneze prezumtia de buna-credinta si nimeni nu trebuie sa judece. Pana la urma, numai noi stim ce gandim cand cumparam produse ecologice.
Adevarul e c