Pe o piata de publicitate in cadere libera (o scadere cumulata de, probabil, 70% in doar doi ani), la care se adauga bomboana de pe coliva sistemelor de distributie aflate in suferinta, grupurile de print publishing au o singura sansa de supravietuire: fuziunea. foto: time
Astfel, se pot gasi sinergii si scaderi de costuri si se poate gandi o strategie coerenta de trecere spre mediul digital. Miscarea Axel Springer – Ringier (din care, in mod suspect, lipseste Ringier Romania), e cat se poate de logica.
Privind spre Romania, grupurile mari de print, cu ziare si reviste in portofoliu, au ramas usor de numarat: PubliMedia, Ringier, Adevarul Holding si Intact. Ce variante au?
Ramas “orfan” de produsele quality si business (Evenimentul Zilei si Capital), si exclus (momentan?) din marea nunta cu Axel Springer, Ringier Romania - inca un grup serios, cu un tabloid puternic si reviste care conteaza – pare fata cea mai sexy, numai buna de maritat. In plus, e mult mai dispusa acum sa renunte la virginitate, avand in vedere ca are mici probleme financiare…
In opinia (am subliniat: opinia) mea, lipsa Ringier Romania din vestea maritisului germano-elvetian e un semnal ca, in culise, inca au loc discutii (nefinalizate) privind vanzarea partii romanesti a grupului fondat la Zurich.
Cine ar putea fi clientul?
Cea mai posibila si probabila destinatie este Adevarul Holding.
Din cel putin doua motive:
1. Dinu Patriciu pare sa fi ramas singurul investitor media autohton care inca mai crede in print
2. Romanul a mai facut afaceri cu Michael Ringier (a cumparat tabloidul Blick, din Ucraina)
Pana mai ieri, scenariul parea imposibil: nu cata vreme e Razvan Corneteanu acolo! Ei, bine, se pare ca nu va mai fi - din punctul meu de vedere, stirea (si surpriza) anului, in media romaneasca, pana la ora asta – felicitari lui Lovin.
Reveni