Cum pot creste gradul de motivare a angajatilor? Aceasta este intrebarea pe care multi angajatori si-o pun, in speranta ca vor putea creste, odata cu motivarea, si productivitatea salariatilor.
Situatia este in realitate mai simpla decat s-ar putea crede. Trucul consta in a adapta nevoile individuale ale fiecarui angajat la intreg grupul de salariati, potrivit Life123.
Conform piramidei nevoilor a lui Maslow, un indivd are nevoi psihologice, de siguranta, sociale, de stima si de auto-actualizare (care vin din placerea instinctiva a omului de a fructifica la maximum capacitatile proprii, pentru a deveni din ce in ce mai bun). Aceasta ierarhizare ar putea fi aplicata foarte bine si in lumea afacerilor.
Desi teoria poate parea simplista, ea poate oferi perspective pentru managerii care cauta sa-si motiveze personalul dupa urmatoarea schema:
- Asigurarea nevoilor fiziologice: produse alimentare si apa
- Asigurarea nevoilor de siguranta: salariu, siguranta locului de munca, asigurari, alte beneficii
- Asigurarea nevoilor sociale: interactiunea cu oamenii
- Asigurarea nevoii de stima: asigurarea unei bune reputatii
- Asigrarea auto-actualizarii: asigurarea mediului pentru ca angajatul sa poata evolua.
Ce inseamna acest lucru pentru intreprinderi? Ca trebuie sa isi motiveze angajatii tinand cont de toate cele cinci trepte de nevoi. Evident, aceste nevoi vor varia in functie de fiecare individ si se pot schimba in timp. Managerii trebuie sa faca eforturi sa se concentreze asupra "nevoilor cheie" pentru fiecare angajat si sa sublinieze in fata lor ceea ce compania ofera.
Ca manager, este esential sa faci diferenta intre punctele forte si punctele slabe cand vine vorba de motivarea personalului. Totodata, este bine sa tineti cont de:
- Frica poate fi un motivator bun, da