Companiile care apeleaza la lobby influenteaza, prin dimensiunea si domeniile lor de activitate, viata tuturor romanilor, iar fara o lege a lobby-ului ele si reprezentantii lor nu vor putea fi constransi sa fie transparenti, sunt principalele argumente pentru care Aurelian Horja, co-autor al primei carti romanesti din domeniu, considera ca Romania are nevoie de o lege a lobby-ului.
In Romania activeaza doar o mana de firme specializate in lobby, asa ca a face o lege pentru ele ar fi lipsit de sens. Acesta este unul din argumentele care pana acum au impiedicat crearea unei legi a lobby-ului. “Insa aceste cinci companii au ca si clienti alte companii care influenteaza viata a 22 de milioane de oameni. Sunt companii din domenii precum farma, tutun, energie, constructii”, a spus, in cadrul unei mese rotunde, Aurelian Horja, co-autor al cartii “Reglementarea activitatii de lobby. In anticamera influentei”.
In afara de cele cateva firme specializate, mai practica lobby si camerele de comert, ONG-urile, sindicatele, patronatele, inclusiv Biserica Ortodoxa Romana. Toate aceste entitati intra in contact cu parlamentari romani pentru a-i convinge sa adopte, sa modifice sau sa respinga legi. Insa aceste actiuni sunt inca lipsite de transparenta. “Ma deranjeaza teribil ca se lucreaza la extrem de multe legi si eu sa nu stiu nimic”, spune Horja.
In ultimii zece ani, in Romania au fost propuse sase initiative de legi ale lobby-ului, dintre care patru au fost respinse iar una a fost retrasa de catre initiatorul ei. Cea de a sasea, depusa anul trecut de Constantin Nita, se afla inca in dezbatere. “Deocamdata e bine ca nu s-a adoptat o lege in aceste forme”, este de parere Liviu Mihaileanu, co-autor al cartii despre lobby. Initiativele anterioare cereau, printre altele, ca lobby-istii sa aiba neaparat studii superioare in drept sau jurnalism, iar calitatea lobby