Generalul (r) Ştefan Voian, fost pilot de Tupolev 154, crede că este puţin probabil ca prăbuşirea să fi avut cauze tehnice. „Destinat, iniţial, armatei, Tupolev avea o manevrabilitate apropiată de cea a unui bombardier, adică excepţională”, ne-a declarat Ştefan Voian.
Mai degrabă, de vină ar putea fi condiţiile meteo defavorabile, coroborate cu decizia greşită a pilotului de a forţa aterizarea pe aerodromul militar, susţine pilotul.
Decizie luată, cel mai probabil, la presiunea oficialilor polonezi aflaţi la bord. Asta mai ales că pilotul a încercat să aterizeze de mai multe ori pe aerodrom, în ciuda avertismentelor turnului de control, care a vrut să dirijeze aeronava pe un aeroport unde condiţiile meteo erau favorabile.
„De multe ori şi Ceauşescu atunci când pleca cu avionul le ordona piloţilor să aterizeze mai repede. Cu toate acestea, piloţii erau instruiţi de Securitate să nu forţeze limitele aeronavelor", a mai spus Voian.
Un punct de vedere similar are şi Sorin Stoicescu, expert în aviaţie. Potrivit acestuia, pilotul ar fi trebuit să respecte indicaţiile turnului de control şi să aterizeze pe un alt aeroport.
Stoicescu exclude şi el cauzele tehnice. Aeronava Tupolev 154, cu care se deplasa preşedintele Poloniei, susţine expertul, era modernizată, chiar dacă este un tip de avion vechi.