Avion vechi, eroare umană, vreme proastă şi chiar o conspiraţie sunt pe lista pistelor de anchetă a cauzelor prăbuşirii avionului prezidenţial polonez
Presa internaţională citează opiniile experţilor pe tema accidentului de sâmbătă, în timp ce anchetatorii încearcă să afle cauzele tragediei.
În timp ce anchetatorii încearcă să afle ce s-a aflat la originea prăbuşirii avionului preşedintelui polonez, experţii occidentali fac speculaţii.
AVION VECHI
Unii experţi sugerează că de vină ar fi vechimea avionului Tu-154, construit în 1984. New York Times îl citează pe Paul Hayes, directorul pentru accidente şi asigurări din compania Ascend, care spune că Rusia a oprit fabricarea în masă a acetui tip de avion în urmă cu 20 de ani şi circa 200 mai sunt în serviciu în lume. Potrivit expertului, modelul folosit de preşedinte era unul dintre cele mai noi din cele aflate încă în serviciu.
Presa poloneză spune că fostul premier Leszek Miller, care a supravieţuit prăbuşirii unui elicopter în 2003, spusese de mult că un astfel de dezastru este foarte posibil. Oficialii polonezi ceruseră înlocuirea flotei de avioane oficiale, dar li s-a spus că nu sunt suficiente fonduri.
Jamkes Fallows, corespondent al publicaţiei americane The Atlantic, a spus că "temerile iniţiale legate de vechimea avionului au fost probabil afară din context". Televiziunea poloneză l-a citat pe Alekxsei Gusev, şeful centrului de mentenanţă din Samara, care a efectuat recent o revizuire a avionului. Acesta a spus că aeronava prezidenţială nu avea nicio probolemă.
"De când a intrat în serviciu, avionul avea 5.004 ore de zbor şi 1.823 ateritzări, ceea ce, pentru un avion din clasa sa, nu este mult", a subliniat el.
BBC News citează o revizuire a unui Tu-154 scrisă în 2004 de expertul în aviaţie ruspă Pauol Duffy. Potrivit acestuia, doar câteva dintre cele 28 de avioane p