Romania este cea mai ieftina tara din Europa cand e vorba de suma platita pentru cumpararea unui produs electrocasnic, sustine Giuseppe Parma, CEO al Indesit Romania. Clientii de aici platesc in medie 999 de lei (238 de euro) pentru un frigider, o masina de spalat sau un aragaz, spune el, spre deosebire de Turcia, spre exemplu, unde pretul este aproape dublu, scrie revista BUSINESS Magazin.(www.businessmagazin.ro)
Motivul este simplu - oamenii nu au bani, iar producatorii se orienteaza dupa piata, considera Parma. Anul trecut, piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata a scazut cu 42,6% fata de 2008, ajungand la 1,42 miliarde de euro, potrivit companiei de cercetare de piata GfK. Piata electrocasnicelor mari a scazut cu 37%, la 334 mil. euro.
In acest context, anul trecut a adus si o schimbare a comportamentului de cumparare si a preferintelor in materie de articole electrocasnice.
"Cei care au cumparat au facut-o anul trecut strict din necesitate, nu din dorinta de a schimba un aparat inca functional cu un altul mai modern sau de alta marca", spune Mioara Bolozan, directorul de marketing al Whirlpool Romania. Bolozan spune ca in cazul aparaturii electrocasnice mari, studiile facute de Whirlpool indica un ciclu de viata de 8-10 ani atat pentru masini de spalat, cat si pentru aparate frigorifice, aceste date fiind in general relevante pentru majoritatea populatiei urbane. Monica Iavorschi, CEO al Arctic, adauga ca atunci cand un produs electrocasnic inseamna o adevarata investitie pentru o familie si multi au nevoie sa ia un credit ca sa cumpere un frigider sau o masina de spalat, atunci oamenii sunt foarte putin dispusi sa incerce branduri necunoscute si reticenti in a cauta si a experimenta noutati, aparate cu functii complexe, neobisnuite. "Asa se face ca la noi, consumatorii cumpara «firma» intr-o proportie mult mai mare decat