Nivelul de încredere din România a scăzut în primul trimestru, comparativ cu trimestrul patru al anului trecut, potrivit unui raport Deloitte. Tendința este în contradicție cu o îmbunătățire modestă, dar evidentă, a nivelului general de încredere în Europa Centrală.
A treia ediție a raportului Deloitte Central Europe Business Sentiment Index (DBSI) arată că oamenii de afaceri din Europa Centrală sunt mai optimiști în privința anumitor indicatori cheie, cum sunt accesul la creditare, veniturile obținute din vânzări sau cheltuielile de capital efectuate în următoarele 12 luni.
Aceste semne pozitive au contribuit la îmbunătățirea indicelui principal, care de la lansare - în septembrie 2009 - a crescut cu 9,5 puncte, la 109.5. Indicele reflectă opinia liderilor de afaceri din România, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia și Croația.
Chiar dacă așteptările privind perspectivele economiei românești se mențin la un nivel similar cu cel din trimestrul patru al anului trecut (46% din participanți și-au exprimat optimismul, față de un procent anterior de 50%), directorii executivi români se arată mai pesimiști în privința perspectivelor financiare ale companiilor pe care le conduc. Doar 20% din aceştiaașteaptă o ameliorare, față de 37,5%, în T4 2009.
În mod similar, mai mulți directori executivi români consideră creditarea ca fiind mai greu sau foarte greu de obținut. Cu 53% din răspunsuri, acest rezultat se apropie de nivelul indicat în trimestrul trei din 2009. În perioada octombrie - decembrie 2009, participanții din România se arătau mai optimiști, 75% considerând creditarea foarte ușor de accesat.
Scăderi modeste de încredere se remarcă și pe alte segmente: 53,3% din participanții români se așteaptă la creșterea veniturilor din vânzări în următorul an, față de 58,3% în luna decembrie; 36,7% (față de 50%) se gândesc să lanseze noi produse și servi