Sute de mii de oameni au fost blocati in ultima saptamana peste mari si oceane, departe de casa, din cauza norul de cenusa vulcanica ce a dus la inchiderea spatiului aerian in foarte multe zone de pe glob.
Companiile aeriene au promis restituirea banilor pe bilete sau reprogramarea zborurilor anulate, insa pentru pasageri, mai ales daca vorbim de turisti, prelungirea concediului in hoteluri si gasirea de rute alternative de transport au adus costuri extrem de mari.
Normele UE spun ca un pasager care a fost blocat in aeroport isi poate recupera banii. Cum cele mai multe comapanii aeriane au facut un pas inapoi in acest demers, sustinand ca zborurile nu au fost anulate din cauza lor, intrebarea este daca vor fi acesti pasageri despagubiti.
1. Compania aeriana spune ca nu am dreptul sa cer cazare. Ce este de facut? La inceput, mai multe linii aeriene au negat ca trebuie sa le asigure pasagerilor cazare, in conditiile in care zborurile lor erau blocate. Apoi, dupa ce presiunea din partea UE a crescut, ele au sustinut ca reglementarile actuale sunt eronate si ca fac din companiile aeriene singurul responsabil pentru ceea ce este de fapt o catastrofa naturala.
Consiliul Tranportatorilor Aerieni avertizeaza ca regulamentul UE se aplica, chiar daca in acest caz este vorba de dificultati extreme, provocate de eruptia vulcanului islandez.
2. Sunt blocat. Care sunt drepturile mele? Regulamentul CE 261/2004 prevede ca, in acest caz, transportatorii aerieni sunt obligati sa va ofere mese, bauturi racoritoare si cazare la hotel, potrivit Money Supermarket.
Conform normelor UE, companiile aeriene trebuie sa ofere despagubiri pasagerilor pentru intarzieri sau anulari, cu exceptia cazului in care intarzierile nu puteau fi controlate de ele.
Cu toate acestea, chiar si in astfel de conditii, companiile