Din nou Tonitza concurează cu Tonitza, "Nud" cu "Nud", Alis cu Goldart. Iar un "Nud" al lui Tonitza, ne referim la pictură, nu s-a mai vândut din 15 octombrie anul trecut. Atunci la Artmark s-a adjudecat cu 28.000 de euro "Nud cu spatele - Abibe".
In pictura licitată la Goldart, personajul intreg stă in picioare şi este conturat intr-un joc de lumini şi umbre care ii conferă o voită incordare. Nudul de la Alis este din seria celebră deja a nudurilor văzute din spate, cu personajul aşezat, astfel incât să se simtă geometriile fireşti ale unui moment de relaxare...
Pe 27 martie in acest an, insă, "Nud văzut din spate", ulei pe carton, 50x40cm, o lucrare din seria celebră a nudurilor "aşezate" ale artistului, nu s-a cumpărat cu 170.000 de lei. O nouă lucrare pe aceeaşi temă este acum licitată de la o sumă mai mare, 200.000 de lei. Pictura a mai fost expusă la Craiova in 1977, in expozitia "Valori ale picturii româneşti in colecţiile doljene" şi a făcut parte din colecţia dr. Ioan Baba şi colecţia Ileana şi Gheorghe Mocanu.
La Goldart, avem de asemenea o lucrare titrată, "Nud", (83 x 38 cm) pentru care estimarea este insă mai modestă: 74.000 - 80.000 de lei. Precizările din catalog, foarte binevenite, explică intr-un fel valoarea atribuită: ulei/pânză, semnat stânga jos "Toniţa"; lucrarea are marginile consolidate; pe verso este eboşat un "Portet de bărbat cu pălărie"; lucrarea provine din colecţia Prof. Chiricuţă şi a participat la expoziţia oraganizată de Muzeul Vasile Pârvan din Bârlad cu ocazia comemorării a 100 de ani de la naşterea artistului. Atât caracteristica semnăturii cât şi morfologia limbajului conduc spre atribuirea acestei picturi perioadei muncheneze a lui Tonitza, când efectua numeroase studii in muzee după marii maeştri, pentru a-şi insuşi artificiile academismului: efectele de clar-obscur, proporţiile şi mai ales carnaţia expresivă