Gabriel Ghiţă este directorul de dezvoltare al Mastercard pe zona Europei Centrale şi de Sud-Est. Se ocupă cu implementarea tehnologiilor de ultimă oră în opt ţări din regiune şi crede că luxul nu are limită pe card, iar România este o ţintă de luat în seamă.
Este sigur că, deşi plecăm cu un handicap major, România va fi una dintre plăcile turnante pentru lansarea unor tehnologii de plată care acum par de domeniul SF.
De ce credeţi că în România ponderea utilizării cardului pentru cumpărături este atât de mică? De ce românii folosesc cardul ca o puşculiţă ambulantă, mai degrabă obligaţi de faptul că primesc salariile într-un cont bancar, spre deosebire de turci, de exemplu, care din punctul de vedere al veniturilor nu stau mai bine?
Gabriel Ghiţă: La noi este o problemă de mentalitate. Să nu uităm că în România piaţa cardurilor, ca întregul sistem bancar, a început să se dezvolte abia în urmă cu 5-6 ani. S-au făcut paşi uriaşi; mai avem însă multe de făcut. Relativ la Turcia, acolo este altceva, ei au mentalitate şi tradiţie de comercianţi. În plus, din cauza inflaţiei galopante ei foloseau cardul ca un instrument pentru a obţine profit. Când de la o săptămână la alta preţurile cresc şi cu două cifre, este avantajos să iei un credit pe card pe care să îl returnezi, fără dobândă, în 30 de zile, timp în care marfa pe care ai cumpărat-o este deja semnificativ mai scumpă.
Zona premium reprezintă un punct de interes pentru Mastercard în România, având în vedere că veniturile românilor sunt printre cele mai mici din Europa?
G.G.: Da, încercăm să ne concentrăm pe zona cardurilor premium. Există interes pe piaţă pentru acest tip de produse. Lucrăm cu mai multe bănci locale şi pot să vă spun că, din semnalele pe care le primim de la bănci, într-un viitor palpabil cardurile Gold şi Platinum vor fi disponibile la toate instituţii