Antreprenorii romani inca domina piata mobilei, chiar daca in ultimii ani retaileri straini precum kika sau IKEA au patruns pe piata locala si au inceput sa inregistreze cresteri puternice ale afacerilor. De altfel, situatia este similara si la nivel mondial, unde industria mobilei este de obicei dominata in fiecare tara de companii locale sau regionale, pentru ca fiecare popor are propriul gust pentru mobilier.
Iesirea lui Puiu Popoviciu, unul dintre cei mai puternici oameni de afaceri romani, din retailul de mobila prin vanzarea magazinului IKEA din zona comerciala Baneasa catre gigantul suedez, marcheaza o prima batalie castigata a retelelor internationale care pana recent pareau ca nu recupereaza teren in Romania.
Pana la exit-ului lui Popoviciu, industria mobilei, atat in zona de productie, cat si retailul, era controlata in proportie covarsitoare de romani. Cei mai multi si-au dezvoltat businessul prin preluarea unor societati care existau inca dinainte de 1989 sau in mai mica masura prin investitii de la zero.
Nici chiar deschiderea primului magazin IKEA in 2007 nu a adus mari schimbari pentru ca a fost o franciza controlata indirect de Popoviciu. Abia la sfarsitul anului 2008, prin deschiderea magazinului kika si recent prin exit-ul lui Popoviciu, retailerii straini au inceput sa se faca simtiti.
O piata fara multinationale. "In orice colt al Europei exista jucatori regionali. Cu exceptia IKEA (care are o prezenta mondiala - n.red.), fiecare popor are jucatori regionali", spune Dan Sucu, care controleaza grupul Mobexpert, cu activitati atat in zona de productie, cat si in retailul de profil. Mobexpert este cel mai mare jucator din industria locala, cu afaceri anul trecut de 115 milioane de euro.
Sucu a pus bazele grupului in anul 1993, in 1996 a cumparat primele fabrici, iar in 1999 a inceput constructia primului magazin d