Produsele traditionale romanesti nu se vand bine la export. Strainii nu se inghesuie sa cumpere magiun de Topoloveni sau branza de burduf, din simplul motiv ca nu au auzit de ele. Nici nu aveau cum, statul nu se ocupa de promovare, iar producatorii nu au bani sa isi faca reclama nici in tara, daramite peste hotare.
Singurele initiative ale autoritatilor centrale pentru a incuraja producatorii traditionali au aparut de curand si se adreseaza in special consumatorului roman.
La inceput, deputatii au venit cu ideea de a inchide lanturile mari de supermarketuri si hipermarketuri duminica, pentru a promova producatorii romani. Initiativa legislativa a iscat un val de dezaprobare din partea reprezentantilor magazinelor vizate.
Mai nou, o alta idee de promovare a producatorilor romani s-a ivit in capul oficialilor: amenajarea unor standuri speciale, in marile magazine, unde producatorii traditionali vor putea sa-si vanda marfa.
Romanii care prefera gustul produselor traditionale romanesti din Banat sau din Maramures le vor putea cumpara din magazinul de langa casa, nu doar de la targurile de profil.
Lucia Romanescu, director executiv al Oficiului National al Produselor Traditionale si Ecologice Romanesti, crede ca este o idee foarte buna. "Mi se pare perfect, o idee foarte buna in sensul in care hipermarketurile atrag multi consumatori si produsele traditionale ar putea fi promovate mai bine", a declarat Lucia Romanescu, pentru Ziare.com.
Cum atesti si cum protejezi un produs traditional?
In 2008, a fost infiintat Oficiul National al Produselor Traditionale si Ecologice Romanesti, cu atributii in sprijinirea producatorilor pentru promovarea si protejarea alimentelor traditionale si ecologice. Atunci a inceput si procesul de protejare a denumirii produselor traditionale romanesti la nivelul Un