Dan Todor, directorul de marketing al Praktiker Romania, cel mai mare retailer de bricolaj de pe piata, spune ca ce-a fost mai greu pe piata s-a resimtit in primul trimestru din 2010. Compania a raportat un declin al vanzarilor de 18,8% in trimestrul 1 fata de aceeasi perioada din 2009 si o scadere de 20,6% a afacerilor in magazinele mai vechi de un an.
"Cel mai greu trimestru in criza" a adus companiei germane o rata de declin similara celei din ultimele trei luni ale anului trecut. In retea, 2010 a debutat cu cele mai mici vanzari trimestriale din ultimii doi ani, de 36,6 mil. euro (in T1). Praktiker este prima companie de profil care raporteaza rezultate pe acest an.
Dan Todor spune ca cele mai optimiste asteptari ale retailerilor de bricolaj pentru intregul an sunt de mentinere a vanzarilor la nivelul din 2009, in lipsa unor semnale de redresare a cererii pe piata.
Cum vede directorul de marketing al Praktiker dinamica pietei din primele trei luni?
"Cred ca abia in acest an am vazut ce a fost mai greu in criza. S-a resimtit in consum cresterea somajului, lipsa bonusurilor de final de an sau reducerile de salarii si faptul ca multi romani resimt povara creditelor pe care le-au contractat anterior crizei. Si iarna grea din primele doua luni din an ne-a influentat negativ vanzarile", spune Todor.
Retailerul opereaza 26 de magazine la nivel local, iar anul trecut a franat expansiunea din cauza crizei, avand o singura inaugurare, la Focsani, fata de 5 proiecte noi in 2008.
E nevoie de produse, dar nu sunt bani
2009 a fost primul an in care companiile din sectorul DIY (do-it-yourself, retailul de bricolaj) s-au confruntat cu un declin al cererii pe piata, dupa ce cresterile de 20-30% in vanzari devenisera o constanta a sectorului de profil in perioada 2002 - 2007.
Anul trecut, Praktiker Romania a raportat un de