Un plan de afaceri, asamblat cu atentie si improspatat regulat, este coloana vertebrala a unei companii. El da directia, faciliteaza comunicarea si stabileste indicatorii de performanta. Mai mult, un plan bine pus la punct ne forteaza sa nu pierdem din vedere punctele tari si slabiciunile afacerii noastre.
Forbes pune in evidenta 10 elemente cheie ale unui plan de afaceri, atat din punctul de vedere al proprietarului, cat si din cel al investitorului.
Ce greseli sa eviti cand incepi o afacere
1. Definirea problemei
Orice plan trebuie sa inceapa cu o explicatie a problemei pe care afacerea isi propune sa o rezolve, si nu cu o descriere a companiei si produsului. Ea trebuie explicata simplu si cuantificata in bani sau timp.
Expresiile de genul "orice consumator are nevoie de asta" sau "o platforma pentru noua generatie" sunt de evitat, intrucat ele nu inseamna mai nimic, dar in schimb iti submineaza credibilitatea.
2. Solutii si beneficii
Acesta nu este locul pentru specificatii despre produs. In loc de asta, ar trebui explicat cum si de ce functioneaza produsul si care sunt beneficiile, cuantificate pentru consumator. Din nou, limbajul tehnic si hiperbolele sunt de evitat.
Ce e mai important in vremuri de criza: strategia sau aplicarea ei?
3. Felia de piata
Fara a te lungi in detalii, pune in evidenta evolutia industriei in care activezi, segmentarea pietei, tendinte si consumatorii potentiali. Sunt foarte eficiente graficele sau tabelele care folosesc date din surse acreditate.
4. Explicarea modelului de business
Aceasta sectiune ar trebui sa explice (din nou si clar) cum vei face bani: cine te plateste si cat din aceasta suma vei putea sa pastrezi dupa ce iti vei acoperi cheltuielile. Ar trebui sa fie evident potentialul de crest