Principalele concluzii ale raportului
Raportul de faţă prezintă o imagine a modului în care se alocă publicitatea publică în România, atât la nivel local, cât şi la cel central. El ilustrează, de asemenea, modul în care sunt puse în practică şi respectate prevederile legale privind accesul la informaţii în contractele de publicitate publică. Responsabilitatea autorităţilor faţă de alocarea contractelor de publicitate constituie un al treilea obiectiv al prezentului raport.
Atitudinea mass-media, în special cea din comunităţile mijlocii şi mici, faţă de alocarea publicităţii publice este un alt punct de interes.
Raportul se bazează pe o serie de vizite de monitorizare întreprinse în opt din cele 41 de judeţe ale României, după cum urmează: Bacău, Cluj, Galaţi, Harghita, Hunedoara, Mureş, Tulcea şi Vrancea.
Pentru realizarea raportului am intervievat reprezentanţi ai autorităţi locale, în întâlniri directe. Am abordat diferite tipuri de instituţii (primării, consilii judeţene, autorităţi fiscale), orientându-ne către cele care păreau a fi principalii ofertanţi de publicitate publică pentru presa locală.
Am organizat, cu sprijin din partea organizaţiilor locale de jurnalişti, întâlniri, în grup sau individuale, cu jurnalişti, manageri şi proprietari de presă în fiecare din judeţele vizitate.
Ne-am adresat, de asemenea, autorităţilor naţionale (Cabinetului Primului Ministru şi ministerelor din componenţa Guvernului), solicitând informaţii despre bugetele de publicitate alocate şi cheltuite în anii 2008 şi 2009, precum şi bugetele prevăzute pentru 2010. Informaţiile au fost solicitate în baza legii privind accesul la informaţiile de interes public, lege care acoperă toate documentele din dosarele de licitaţii publice.
Raportul trece în revistă cadrul legal şi normativ în care se derulează achiziţiile publice de publicitate,