Producatorii locali de medicamente se orienteaza din ce in ce mai mult catre produse care se elibereaza fara prescriptie medicala (OTC-uri) si catre exporturi, si au trecut pe planul doi medicamentele cu prescriptie pe care s-au concentrat in ultimii ani.
"La nivelul Terapia Ranbaxy medicamentele cu prescriptie sunt sub 40% anul acesta", a spus Dragos Damian, CEO al producatorului Terapia Ranbaxy. Anul trecut, acest segment genera peste 50% din vanzarile companiei.
Terapia Ranbaxy este unul dintre principalii producatori locali de medicamente, iar pentru 2010 si-a bugetat o crestere de 10%. In 2009, compania a avut o cifra de afaceri de 310 mil. lei (73,8 mil. euro), in scadere cu 7% comparativ cu 2008. Aceasta valoare include importul de produse in proportie de 55% si medicamentele produse la Cluj destinate pietei interne. Separat de aceste vanzari, exporturile Terapia Ranbaxy s-au situat anul trecut la 30 mil. lei (7,4 mil. euro), nivel asteptat si in 2010. Tendinta de reorientare a companiilor este explicata de Damian prin termenele lungi la care sunt recuperati banii din piata si prin tendinta de scadere a pietei locale de generice. Producatorii locali sunt fara exceptie producatori de generice, adica de produse introduse in fabricatie dupa ce au expirat patentele produselor originale descoperite de marile corporatii.
Potrivit datelor Cegedim citate de Damian, piata de medicamente a crescut cu 17,6% in primele trei luni ale acestui an in valoare, o tendinta mai evidenta de crestere fiind pe medicamentele originale.
"Procesul de pregatire a unui produs pentru export e dificil si dureaza mult. Daca alte piete accepta produsele romanesti, le vom vinde acolo", a spus Damian.
Anul acesta, LaborMed, producator controlat de fondul de investitii Advent International, a anuntat ca are in vedere cresterea livrarilor externe, care sunt prognoza