"Shopaholism-ul" este o tulburare comportamentala care se manifesta aproximativ ca o boala mentala, iar persoana bolnava face cumparaturi in exces incercand prin acumularea de haine, accesorii si pantofi sa compenseze un gol interior.
In general, in mintea unei asemenea persoane nu se aude decat "cumpara, cumpara, cumpara", iar tentatia este prea mare pentru a putea fi domolita, informeaza La Repubblica.
Cuvantul preferat al "shopaholicilor" este "reduceri", iar in timpul liber sunt in stare sa admire zeci de vitrine sau sa probeze zeci de tinute. Locuinta lor devine un adevarat depozit, baia este plina de creme pentru toate zonele corpului, insa toate acestea nu reusesc de fapt sa vindece adevarata problema, adica depresia sau starea de singuratate.
Autoarea Sophie Kinsella descrie perfect tipul "shopaholicei" in persoana personajului Becky Bloomwood, care este eroina principala din romanul "I love shopping". O asemenea persoana cheltuieste banii compulsiv si este dependenta de cartea de credit chiar daca ajunge in situatia in care nu mai poate sa isi plateasca datoriile.
Are nevroze, dorinte greu de stapanit si crede ca lucrurile cumparate or sa o calmeze.
Cumparaturile compulsive, dependenta sexuala, dependenta de internet sau telefon mobil, fata de munca sau de partener sunt noile dependente si afectiuni care se extind cu repeziciune.
"Sunt bolile emblematice ale modernitatii", explica profesorul Maurizio Brasini, psihoterapeut la Universitatea din Aquila.
Doctorul sustine ca impulsul de a achizitiona bunuri nu e cauza problemei ci o consecinta a unei probleme personale.
"Este ca si cum cei bolnavi ar putea experimenta o nevoie de a construi o individualitate prin obiecte pe care le considera ca o expresie a lucrurilor pozitive si a succesului. Si asa te simti multumit