Societatea romaneasca traieste intr-un prezent frenetic. Cand oamenii se gandesc la ziua de azi, contabilizand vestile catastrofale, ziua de maine e un viitor care se pierde in ceata. Prin urmare, nu-mi amintesc sa fi fost nici macar o stire: Comisia pentru invatamant a incheiat dezbaterea si votarea capitolului “preuniversitar” din Legea Educatiei. Textul a suportat cateva modificari, insa in punctele esentiale votul majoritar a decis in favoarea formulelor sustinute de Guvern.
Voi face referire doar la cateva aspecte ale legii care ii vizeaza pe elevi.
Legea prevede ca o scoala poate avea personalitate juridica cu minimum 300 de elevi. Aceasta limitare va duce la comasarea unitatilor de invatamant, cel putin la nivelul comunelor. Putem gasi argumente pro. La ce bun sa tii o scoala care plateste utilitati daca are doar 100 de elevi?! Indemnul e sa fim economi! Cum se vor deplasa insa copiii care vor trebui sa ajunga la scoala aflata la cativa kilometri buni de localitatea de domiciliu? In mod normal, in tarile de unde s-a copiat “tiparul”, copiii au la dispozitie mijloace de transport exclusiv pentru ei. Elevii din mediul rural, caci ei vor fi cei mai afectati, ori vor face drumul pe jos, ori vor pierde timpul in statii de autobus, asa incat o parte din programul celor mici se va scurge asteptand “rata”. Acest efect, al comasarii, va determina si o disponbilizare majora a cadrelor didactice, cuplata cu titularizarea la nivel de unitate de invatamant.
Mult discutata masura privind transformarea clasei a IX-a de liceu in clasa IX-a de gimnaziu a trecut in forma propusa de Guvern. Argumentul invocat de minister este ca prin aceasta masura se va limita abandonul scolar. Mi se pare insuficienta motivatia pentru a sustine o masura care va avea inclusiv probleme de aplicare la nivel logistic. In actuala criza, ma indoiesc ca se vor construi scoli, iar