Antreprenorii romani nu au o gandire strategica care sa-i ajute sa-si cladeasca afacerea pe baze solide si sa o relanseze dupa perioada de criza, acesta fiind si unul dintre motivele pentru care nu reusesc sa obtina un credit.
"Finantarea vine cand ai un plan strategic si parteneri de dialog. Multi dintre antreprenorii care merg sa ia un credit nu stiu sa-si prezinte afacerea in fata bancii. Cei mai multi nu au strategii, nu stiu sa ceara bani. Nu vreau sa blamez antreprenorii, dar comportamentul «lasa ca merge si asa» nu functioneaza cu banca", a precizat Peter Barta, directorul executiv al Fundatiei Post-Privatizare (institutie administrata in comun de Comisia Europeana si Guvernul Romaniei, care are ca scop sustinerea financiara a IMM-urilor cu capital majoritar privat din Romania) in cadrul conferintei "Mediafax talks about SMEs" organizata de agentia de presa Mediafax.
Pe de alta parte, Aurel Saramet, presedintele Fondului National de Garantare a Creditelor pentru IMM-uri (FNGCIMM), spune ca in Romania exista doar in situatii izolate, IMM-uri care sa aiba o strategie de adaptare a capacitatilor de productie la modificarea cererii. "Firmele nu stiu sa se adapteze pentru o perioada mai lunga de timp, traiesc de azi pe maine. Situatia aceasta de incertitudine cu privire la directia in care se indreapa mediul de afaceri face ca si bancile sa nu stie in ce directie sa aloce finantarile."
In primele patru luni, FNGCIMM a efectuat plati catre banci in valoare de noua milioane de euro, de cinci ori mai mult fata de perioada similara a anului trecut.
"Acest lucru arata ca situatia IMM-urilor nu este tocmai buna, ca firmele nu au o strategie de relansare, ci mai degraba merg pe principiul scapa cine poate. Din platile efectuate, 67% sunt cazurile in care firmele au intrat in insolventa, iar 33% reprezinta firmele care nu-si mai pot plati creditele