Javier Bardem şi Juliette Binoche au făcut nişte roluri de excepţie în filmele cu care sunt prezenţi pe Croazetă şi au mari şanse la premiile pentru interpretare. Bardem joacă în „Biutiful“, regizat de Alejandro Gonzales Inarritu, iar Binoche, în „Copie conformă“, lungmetrajul cineastului iranian Abbas Kiarostami.
Pe Alejandro Gonzales Inarritu nu l-am aşteptat în zadar. Cu atât mai mult cu cât aveam de ce să fim cu inima strânsă. Cineastul mexican se despărţise de cel mai preţios şi fidel colaborator al său, Guillermo Arriaga, scenaristul primelor trei filme, „Amores perros", „21 de grame" şi „Babel".
Mai citeşte şi:
Elogii la Cannes: „Diavolii de români nu pot face filme proaste“
Din fericire, am recunoscut în „Biutiful" (titlu ce reproduce o ortografie de elev) energia vizuală, orchestrarea sonorităţilor, umplerea cadrului ca pe o tapiserie, adică tot ceea ce aduce creaţiei sale o vibraţie aparte.
Un rol ca un tur de forţă
Într-o Barcelonă marginală, exclusă circuitului turistic (un vârf al magicei Sagrada Familia abia se zăreşte, prin geamul unui spital) un bărbat (Javier Bardem) nu are odihnă. Trebuie să asigure, cu orice preţ, traiul celor doi copii aflaţi în custodie.
Condamnabile sau nu, expedientele de pe urma cărora îşi câştigă existenţa cer multă alergătură: este dealerul muncitorilor asiatici angajaţi la negru, confecţioneri şi vânzători ai mărfurilor cu mărci false, desfăcute în stradă; le asigură şi un loc unde să-şi pună capul, îi apără dând, la rândul lui, şpagă. Mereu numără bani - murdari, se înţelege -, dar poate fi el, oare, văzut cu ochi răi? Abia dacă mai are timp să se ocupe şi de el.
Ascunde copiilor boala, cancerul, până în clipa în care fiica cea mare îşi dă seama. Ultimele zece minute din film sunt tulburătoare: iminenta despărţire de copii este deturnată într-o ist