„La nostra vita“, filmul din competiţia oficială, îi prezintă pe muncitorii români din Italia în note deloc măgulitoare. În pelicula regizată de Daniele Luchetti,pe ecran apar compatrioţi de-ai noştri, care lucrează la negru pe şantier, iar copiii se joacă „de-a românii“.
„Când selecţionaţi un film, vă bazaţi pe gustul dumneavoastră personal? Pentru a realiza cel mai bun echilibru posibil, e nevoie de o privire artistică? Ce rol ocupă consideraţiile politice?".
Excelentul reporter de ocazie este nimeni altul decât Mike Leigh - cineastul englez cel mai bine plasat la cota criticii pentru „Another Year" - iar întrebarea i-a fost adresată delegatului general, Thierry Fremaux.
Mai citeşte şi:
VIDEO Cannes: Bursa favoriţilor la premii
Elogii la Cannes: „Diavolii de români nu pot face filme proaste“
„Interesantă - îl asigură acesta din urmă, dar prefer să nu răspund niciodată, de teama de a nu afirma ceva, iar mâine să mă contrazic. În general, când facem selecţia, principiul nostru nu se înscrie în legea lui «îmi place sau nu-mi place». Alta este legea noastră: «trebuie sau nu trebuie?» (...) Trebuie să ne ferim de orice subiectivitate, pentru a încerca să propunem portretul instantaneu şi fugitiv al creaţiei momentului. Dacă aceasta din urmă e frumoasă, şi selecţia noastră va fi frumoasă. Nimic mai simplu". Dacă aşa stau lucrurile „în momentul de faţă" înseamnă că nu o ducem prea bine.
Un regizor inconsecvent
Zilele trec, începe să se cam vadă capătul festivalului şi nu pricepem de ce „a trebuit", cum suntem asiguraţi, ca unele filme să fie selecţionate şi încă în competiţie. „La nostra vita", al lui Daniele Luchetti (cândva autorul unui foarte bun film, cunoscut spectatorilor noştri, „Fratele meu e fiu unic") poate avea un oarecare interes pentru noi, românii: pe ecran apar compatrioţi de-ai noştri, muncitor