Cosmin Ciotloş
Mă aflu într-o situaţie un pic ingrată: fiind secretarul juriului, s-ar presupune că ştiu deja o parte dintre dedesubturile premiilor de anul acesta. Ei bine, nu ştiu, o spun cu toată sinceritatea. (Iar pentru asta sunt recunoscător profesionalismului desăvârşit al celor cinci membri. Decizia finală se va lua în ziua galei, nici un minut mai devreme.) Cu nominalizările în faţă, optez, la proză, pentru romanul Ioanei Pârvulescu, Viaţa începe vineri, iar la poezie, pentru cartea lui Alexandru Muşina, Regele dimineţii. Dintre dramaturgi, nici unul nu mi-a spus mare lucru. Acelaşi e cazul volumelor nominalizate la secţiunea literatură pentru copii şi tineret. Cât priveşte critica literară, unde concurenţa e destul de mare, îl aleg pe Gelu Negrea, al cărui Dicţionar al personajelor lui I.L. Caragiale nu e o carte chiar de toate zilele. La traduceri, n-am avut vreme să compar versiunea Ioanei Ieronim după Furtuna lui Shakespeare cu cele anterioare, aşa că, din ce-am parcurs, îi reţin pe Mariana Ştefănescu (cu Milorad Pavic, Celălalt trup) şi pe Dan Sociu (cu Seamus Heaney, Ţara mlaştină şi alte poeme). Premiile speciale nu pun probleme: şi Mariana Şora, şi George Ardeleanu le merită. Premiaţi şi de România literară, Andrei Terian şi Stoian G. Bogdan, în această ordine, sunt favoriţi indiscutabili la debut. Despre Premiul Naţional, în schimb, sunt prea tânăr ca să mă pronunţ.
Gabriel Coşoveanu
Poate cel dintâi premiu să mă fi impresionat, pentru că, ţinându-mă, până în 1989, departe de viaţa literară, nu aş fi crezut că voi „recupera", cât să intru în vizorul vreunui juriu. Dar, ce drept, nu e deloc neglijabil nici momentul în care auzi că ţi se vehiculează numele pe o listă de potenţiali laureaţi, nici cadrul festiv cu reflectoarele lui, care au forţa şi perversitatea unui narcotic. Subiectul s-a plimbat absolut pe