Vanzarile de medicamente fara prescriptie, asa-numitele OTC-uri (Over the Counter), o piata de 300 mil. euro, au revenit pe crestere in primele trei luni ale acestui an, cu un plus de 9,6% in euro, de la un declin similar anul trecut.
Avansul are loc in conditiile in care in unitati a existat o scadere atat in 2009, cat si in primele trei luni din 2010. In aceasta situatie, cresterea in valoare nu se poate explica decat prin vanzari de produse mai scumpe.
OTC-urile nu au pretul reglementat de Ministerul Sanatatii si sunt astfel extrem de atractive pentru distribuitori si pentru farmacii.
In categoria OTC-urilor intra produse precum Nurofen, Algocalmin, Coldrex, Aspenter, Paracetamol, Antinevralgic, Aspacardin, Olynth, pentru care producatorii pot derula campanii de promovare si pentru care fiecare jucator, producator, distribuitor, farmacie isi poate stabili propriile preturi.
Producatorii spun ca ei nu au ridicat preturile in ultimul an, astfel ca eventualele cresteri nu au putut veni decat din majorari la distribuitori si farmacii.
"Dupa cum este binecunoscut, pretul medicamentelor cu statut OTC nu este reglementat, acest fapt lasand libertatea atat distribuitorilor, cat si farmaciilor sa-si stabileasca adaosurile comerciale pe care le practica. Producatorul este pus deseori in situatia de a observa cum preturile propriilor medicamente OTC cresc pe rafturile farmaciilor, desi pretul de producator nu a fost majorat", a spus Dan Ivan, Country Head al Sanofi-Aventis Romania. Compania este liderul pietei farmaceutice totale din Romania, cat si liderul segmentului fara prescriptie. Anul trecut, companiile cu portofolii de OTC-uri au rulat 307 mil. euro.
Pe de alta parte, farmaciile spun ca nici ele nu au avut o politica de cresteri de preturi, ci sunt situatii punctuale determinate de evolutia cursului de schimb si de politica p