Un studiu realizat de MasterCard arată că doar unu din trei români ştie exact care sunt comisioanele şi costurile pe care le suportă la produsele bancare pe care le foloseşte. Sursa: Shutterstock
Doi din cinci români nu ştiu cu exactitate costurile aferente cardurilor de debit sau de credit, se arată într-un studiu realizat de MasterCard Europe. 44% din persoanele care deţin un card de debit şi 43% din posesorii de carduri de credit nu cunosc deloc costurile pe care le implică produsul de care se folosesc. În schimb, cei care nu ştiu exact costurile sunt în procent de 30% şi respectiv 33%, se arată în studiul MasterIndex.
Spre exemplu, CEC Bank are un card de credit cu un comision de administrare de 2,5 lei pe lună şi mai percepe un leu pentru expedierea extrasului. La BCR se cere lunar 3% rambursare minimă din credit plus comisioane şi dobânzi. La BRD se cere o rambursare minimă cuprinsă între 25- 500 de lei, în funcţie de suma aprobată pe card.
La cardurile de debit majoritatea băncilor percep pentru o operaţiune între 0,3 şi 0,5 lei. Unele carduri de debit care au ataşat un pachet de servicii, au şi facilităţi precum retragerile de fonduri gratuite.
Criza ne-a făcut mai atenţi la cheltuieli
Criza a mai „deşteptat” un pic românii, astfel că o parte din aceştia au început să fie ceva mai atenţi şi să caute mai multe informaţii despre produsele financiare. În cadrul studiului, 13% din respondenţi au declarat că îşi achită integral cumpărăturile în perioada de graţie a cardului de credit. 34% dintre cei chestionaţi au răspuns că folosesc cardul pentru cumpărături cel puţin o dată pe lună.
Dintre aceştia, 15%, o dată sau de două ori pe lună, 16% o dată sau de două ori pe săptămână şi numai 3% plătesc zilnic sau aproape zilnic produsele achiziţionate. Studiul mai arată că 17% din posesorii de carduri l