Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu şi-a confirmat menirea: de a consfinţi locul. Un loc plin acum de energii pozitive, un loc cu oamenii cetăţii foarte schimbaţi în comparaţie cu anii ‘90, când erau sceptici faţă de primenirea ce se anunţa chiar prin implicarea acestui festival, care a crescut de la an la an.
Ceea ce se întâmplă în aceste zile la Sibiu este un fenomen. Festivalul e de amploare, dar are şi valoare. Sunt spectacole importante, cu artişti mari. Au venit aici creatori celebri, nume importante ale criticii teatrale şi literare.
Aş aminti doar unele dintre evenimente din primele trei zile ale festivalului. Deschiderea a fost spectaculoasă. Piaţa Mare a oraşului - plină de oameni. După o serie de reprezentaţii stradale, a urcat pe scenă Holograf. Apoi, Compania Transe Express din Franţa a prezentat "Dansul nopţii", cu artişti-toboşari la o înălţime de circa 20 de metri deasupra pieţei.
În prima zi s-a îmbulzit lumea şi la spectacolul "Odă progresului" al celui mai cunoscut antropolog în ale teatrului, regizorul Eugenio Barba, prezent în carne şi oase la Sibiu, iar a doua zi compania sa Odin Teatret din Danemarca a jucat şi "Închisoare de oase". Ieri, acest autodidact a asistat la lansarea cărţilor sale apărute în limba română: "Teatru, singurătate, meşteşug, revoltă" (Editura Nemira) şi "Pământ de cenuşă şi diamant.
Ucenicia mea în Polonia" (Editura Ideea Europeană). Prezentarea volumelor a fost făcută de criticul George Banu, care remarca faptul că teatrul lui Eugenio Barba nu se desparte de carte. Barba a ţinut şi o conferinţă.
O creaţie senzaţională din punct de vedere al coregrafiei şi al imaginii - "Stropi" - a fost prezentată de britanici (trupa Motionhouse). Compania chineză Quanzhou Marionette Troupe a adus un spectacol cu marionete, lucrat în "filigran". De remarcat şi spectacol