Piata de publicitate din Romania va scadea anul acesta cu 9%, pana la 308 milioane euro, potrivit anuarului Media Fact Book, realizat de agentia Initiative. Fata de anul de varf 2008, cand piata se situa la 540 milioane euro, scaderea este de 43%.
In prima parte a anului, optimismul din piata s-a tradus intr-o usoara crestere a bugetelor de publicitate, de circa 3% fata de perioada similara a anului trecut, precizeaza Octav Popescu, vicepresedinte Initiative. Insa, luand in considerare “corectiile” macroeconomice care vor avea loc pana la sfarsitul anului si care vor duce la o scadere a consumului, investitiile in publicitate pentru intreg anul 2010 vor fi cu 9% mai mici decat anul trecut.
“Corectiile care se fac la nivel macroeconomic sunt fara precedent. Daca se fac bine s-ar putea sa avem scaderi, insa vor fi beneficii pe termen lung”, a spus Popescu.
Cea mai mare pondere in bugetele de publicitate ii revine in continuare televiziunii, care va absorbi 209 milioane euro, in scadere fata de 222 milioane euro, in 2009. Televiziunea ramane cel mai ieftin canal de comunicare din punct de vedere al costului per contact. Scaderea preturilor operata de televiziuni le-a permis ca din 15 februarie si pana in prezent sa aiba o incarcare de 100% a timpilor alocati publicitatii, pe toate statiile, potrivit Alexandrei Olteanu, buying director Initiative.
Publicitatea in presa scrisa va scadea cu 27% fata de anul precedent, pana la 27 milioane euro. Anul 2010 ar putea puncta inceputul convergentei print-online in Romania. Radioul va resimti o scadere mai ponderata, de la 25 milioane euro anul trecut la 23 milioane euro anul acesta. Considerat un mediu relativ ieftin, radioul este folosit ca mediu secundar de catre mai multi advertiseri. In primul trimestru din 2010, principalele statii au fost sold out in prime time sau pe tot parcursul zilei, o situat