Daca in urma cu cateva luni oamenii de media si publicitate vorbeau despre un reviriment al pietei in ultima parte a lui 2010, scaderea veniturilor in sectorul bugetar le-a schimbat previziunile: piata ar putea scadea cu procente cuprinse intre 10 si 20% pana la sfarsitul anului.
Anul 2010 a inceput intr-o nota optimista pentru investitorii in publicitate, care si-au suplimentat bugetele cu circa 3% fata de primele luni ale anului trecut. Insa, luand in considerare “corectiile” la nivel macoreconomic ce vor fi implementate pana la sfarsitul anului si care vor provoca o scadere a consumului, piata de publicitate va scadea, per total, cu 9% fata de 2009, la 308 milioane euro, potrivit anuarului Media Fact Book lansat ieri de agentia Initiative.
“Am luat in considerare varianta in care vor fi implementate toate masurile guvernului, in masura in care ne-am obisnuit”, explica Octav Popescu, vicepresedinte Initiative, referindu-se la scaderea de 25% a veniturilor bugetarilor si cea de 15% a pensiilor, anuntate de Guvern.
Alexandra Olteanu, buying director Initiative, vorbeste despre “adevaratul val de criza” care ar putea aparea la toamna si care ar afecta intreaga populatie. Daca in 2009, primul an al crizei economice, cei ale caror venituri au fost diminuate au fost angajatii din mediul privat deoarece multinationalele au fost primele care au taiat costuri, acum e vorba de 1,4 milioane de angajati in sistemul bugetar care vor avea venituri mai mici cu 25%. Scaderea puterii lor de consum va afecta intreaga piata, deoarece companiile vor avea vanzari mai mici si vor fi nevoite astfel sa opereze inca o runda de reduceri de costuri. Estimarea Media Fact Book de minus 9% pentru intreaga piata este una optimista, spune Olteanu, si se bazeaza si pe faptul ca pana acum clientii Initiative nu au anuntat reduceri de bugete pana la finalul anului.
“Estima