Dimineața a început cu scriitori și regizori. La Muzeul Național de Artă din Cluj. Mă rog, regizor, pentru că Tudor Giurgiu a fost singurul reprezentant al celei de-a doua profesii. De partea cealaltă, Ana Maria Sandu, Cecilia Ștefănescu, Dora Pavel, Dan Lungu, Radu Pavel Gheo, Florin Lăzărescu, Matei Florian, Cezar Paul Bădescu. La mijloc, Marius Chivu și Alina Butuman. Se discută despre drumul de la carte (roman, proză scurtă) la film. Cine pe cine trebuie să caute. E dispus scriitorul să-și dea marfa pe mâna unui scenarist profesionist, a unui regizor sau a unui producător? Își asumă el însuși rolul de scenarist? Ce clauze trebuie să conțină un contract. Cine face selecția și recomandările. Cum se raportează scriitorul și producătorul de film la cererea pieței.
Nu, nu se găsesc soluții peste noapte. Situația actuală e departe de a fi roz, dar nici dezastruoasă nu e. Există lucruri care s-au făcut, cărți care au ajuns filme, există însă și alte lucruri care trebuie să se dinamizeze. Încet, încet, se conturează imaginea unei rețele care ar putea deveni funcționale. Se schimbă opinii și, în ciuda unor lamentări previzibile, nu ai deloc impresia că te afli într-o înfundătură. Ci, dimpotrivă, doar la începutul unui drum.
După aproape trei ore la Muzeul de Artă, discuția continuă (doar cu scriitorii) la cafeneaua Bulgakov. Se ajunge și la naționala de fotbal a României, ”da noi pe cine mai batem”, ”hai cu egalarea”, la Piața Universității ori la stângismul intelectualilor francezi. Nu se sparg pahare și cu atât mai puțin capete. Apoi scriitorii se retrag la hotel, pentru a se odihni puțin înainte de proiecția filmului lui Cristi Puiu, ”Aurora”.
Localnic fiind, mai rămân un pic în Bulgakov. Și intru pe net. Aflu că Melania Vergu, consiliera ministrului Eduacției, Daniel Funeriu, s-a dedulcit la fonduri publice de 4 milioane de euro. Că Ludovic Orban