Cu zece ani în urmă, succesul unui album începea de la 50.000 de exemplare vândute. Acum, discul de aur se ia cu numai 5.000 de copii. Sursa: LIBERTATEA
Imaginea clasică a casei de discuri care bagă artiştii în studio şi vinde apoi zeci de mii de CD-uri începe să apună. Vânzările în România au scăzut dramatic, astfel că se poate obţine un disc de aur pentru numai 5.000 de exemplare vândute, în timp ce în anul 2000 limita minimă de vânzări era de 50.000.
Nu mai contează vânzările la raft
„Din 2002 au început să scadă vânzările. Trăim o tranziţie dureroasă pentru că estimez că în următorii cinci ani tot comerţul de muzică se mută pe on-line. Acum toţi fac piraterie”, rezumă situaţia Radu Baron, directorul RBA Music.
Dacă lansarea unui album era pe vremuri un eveniment îndelung pregătit, urmat de concerte de promovare pentru stimularea vânzărilor, astăzi produsul dis cografic a devenit pentru artişti o simplă carte de vizită, o demonstraţie a valorii.
Tendinţa este de a se concentra pe lansarea de single-uri promovate intens pe TV şi pe radio. O singură piesă de succes îţi poate asigura concerte şi angajamente pentru un an întreg. Vânzarea albumului nu mai are aproape nicio importanţă, ceea ce reduce foarte mult rolul casei de discuri. „Ne vom adapta, nu vom dispărea”, speră Savina Cenuşe, PR la Cat Music.
Un download costă în România mai mult decât afară
„Declinul a început cu modificările proaste aduse Legii 8. Au modificat legea, aşa cum au cerut casele de discuri străine. Au distrus reţeaua de distribuire a muzicii româneşti. Am ajuns să plătim milioane de euro pentru muzica din import”, susţine Radu Baron (RBA Music).
De exemplu, preţul de download al unei melodii MP3 este de 2,14 euro pe două site-uri legale din România, în condiţiile în care occidentalii plătesc în medie un d