Uneori, scriitorii îşi ascund adevărata identitate, indiferenţi la faima pe care ar cunoaşte-o semnând cu numele lor adevărat. Este şi cazul autoarei scoţiene Elizabeth Mackintosh (1896-1952). Ea a publicat romane poliţiste sub pseudonimul Josephine Tey, cunoscând succesul şi în teatru sub pseudonimul Gordon Daviot.
Josephine Tey a devenit în 2008 eroina romanului "Un expert în crimă" de Nicola Upson, care ne plasează în ambianţa Londrei anului 1934. Rănile Primului Război Mondial încă nu s-au vindecat. Iar semne rele prevestesc izbucnirea unui alt măcel. Şi totuşi, în metropola bântuită de ploi, deseori învăluită în ceaţă, lumea petrece prin restaurante, se interesează de modă şi coafuri sau merge la teatru. Iar spectacolul cel mai frecventat este cel cu piesa "Richard de Bordeaux", scrisă de Josephine Tey.
E ultima săptămână în care se mai joacă, după luni de mare audienţă, înainte ca trupa să plece într-un turneu care s-o facă ştiută şi în provincie, unde este aşteptată cu mult interes.
Dar o crimă spulberă rutina din New Theatre, unde au loc reprezentaţiile. Pentru Josephine Tey şi pentru Archie Penrose, inspector la New Scotland Yard, se conturează în curând o legătură între acest omor şi piesa jucată cu casa închisă. Nu trece mult şi însuşi directorul teatrului este otrăvit, sporind şi mai mult confuzia. Teroarea cuprinde actori, regizori, scenografi, impresari, personalul auxiliar şi publicul. Iar lumea pe care spectatorii o admiră, socotind-o feerică şi un model de urmat, se dezvăluie ca un univers unde, uneori, sunt suverane bârfele, intrigile, invidiile, şantajul, arta rămânând pe locul doi.
Parcurgând romanul, avem senzaţia că asistăm cu suflarea tăiată la toate etapele pe care le parcurge montarea unei piese, de la primele repetiţii până la clipa aplauzelor care se aud când se lasă cortina. Vedem cum se mo