Italienii consideră România ca fiind noua China. Aceasta datorită relațiilor comerciale dintre cele două țări, comparativ cu cele italiano-chineze.
Potrivit lui Matteo Ferrazzi, economist în cadrul grupului UniCredit, Italia exportă în România circa 60% din cât exportă în China, iar importurile Italiei din România au ajuns în 2009 la aproximativ 20% din cele realizate din China.
În ultimii ani, schimburile comerciale româno-italiene au cunoscut o evoluție ascendentă, timp de 10 ani, din anul 1997 până în 2007 Italia fiind primul partener comercial al României. În 2008, Italia este al doilea partener comercial al României, după Germania. La data de 31 decembrie 2008 totalul schimburilor bilaterale româno-italiene au fost de 11,6 miliarde euro în creștere cu 0,6% față de 31.12.2007. În 2008, exportul a fost de 5,2 miliarde euro, în creștere cu 3,4% față de anul anterior, iar importul de 6,4 miliarde euro, în scădere cu 1,6%.
Italia a fost în 2008 a doua piață de desfacere a produselor românesti cu o pondere de 15,4% și a doua piață de origine pentru mărfurile aduse în România (dupa Germania), cu o pondere de 11,3% din totalul importurilor, potrivit datelor prezentate pe site-ul Ambasadei României la Roma.
Italienii au luat cu asalt plaiurile mioritice
Conform datelor prezentate astăzi, la Milano, de oficialii grupului UniCredit, în 2008, italienii aveau în România 1.100 de companii cu cifre de afaceri de peste 2,5 milioane de euro, ceea ce reprezintă peste 25% din numărul total al companiilor cu capital italian de peste 2,5 milioane de euro din Europa Centrală și de Est. Numărul firmelor cu capital italian în România a crescut în ultimii ani, la 31 ianuarie 2009 fiind înregistrate în România 27.100 companii cu capital italian (locul 1, cu o pondere de16, 9% din totalul numărului de companii străine), iar suma tot