Sancţiunile blânde aplicate pentru abaterile de la legea circulaţiei au ca efect înmulţirea accidentelor rutiere cu urmări tragice. Agenţii rutieri se confruntă cu zeci de accidente şi cu o medie de şase morţi în fiecare zi. Poliţiştii acuză indulgenţa legislaţiei şi sugerează, drept soluţie, înăsprirea amenzilor.
Un raport al Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS) plasează România în coada Europei la capitolul siguranţa rutieră.
Mai citeşte şi:
Cod rutier european unic este un mod sigur de a reduce accidentele
Cifrele sunt grăitoare: în primele patru luni ale anului, 730 de oameni au pierit în 3.000 de accidente rutiere - o medie de şase morţi pe zi. Iar alte 2.700 de persoane au suferit răni grave. Şi asta în condiţiile în care şi numărul accidentelor şi cel al deceselor sunt în scădere faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Directorul Poliţiei Rutiere, comisarul-şef Lucian Diniţă, identifică mai multe cauze pentru rata înaltă a mortalităţii pe şoselele din România:
„Infrastructura este proastă, şoselele sunt de multe ori un pericol pentru şoferi. Mai sunt lipsa de educaţie a participanţilor la trafic şi dispreţul lor faţă de reguli şi legislaţie. Iar acestea din urmă sunt consecinţa amenzilor foarte mici. Avem cele mai mici amenzi din Europa".
Amenzile, ignorate de şoferii români
Statistica Poliţiei Rutiere arată că, în perioada ianuarie-aprilie, au fost aplicate peste 950.000 de amenzi. Cu toate acestea, numărul morţilor a scăzut nesemnificativ. „Amenzile nu mai sperie pe nimeni. După ce că sunt mici, nici măcar nu le plătesc. Le contestă în instanţă şi mai şi câştigă", spune Lucian Diniţă, şeful Poliţiei Rutiere.
Poate de aceea - indică statistica - 233 de oameni au murit şi alţi 625 au fost grav răniţi în accidente rutiere doar pentru că nu au purtat centura de siguranţă