În cele două momente cînd am trecut pe la Bookfestul din 2010, vineri după-amiaza şi duminică, în mijlocul zilei, tîrgul de vară nu a mai semănat deloc cu ceea ce ne obişnuiserăm să întîlnim în anii trecuţi de efervescenţă. „Vînzările merg aşa cum se vede şi cu ochiul liber“, mi-a spus unul dintre editorii prezenţi în tîrg; dacă nici măcar obiectivul boom-ului de vînzări nu va mai fi atins, acest tîrg de carte ar putea să-şi piardă, din perspectiva editurilor, cu desăvîrşire sensul. Autorii-locomotivă În pavilioanele 14 şi 15 (zonele A şi B), în care expuneau editurile ce şi-au permis standuri scumpe, duminică era un du-te-vino ce amintea într-o oarecare măsură de zilele bune ale Bookfestului din anii trecuţi; Editura Humanitas era singura ce reuşea să blocheze în mod constant culoarul de trecere, prin mulţimea oamenilor care asistau la lansări; în pavilioanele 16 şi 17 (zonele C şi D) era, chiar şi în weekend, aproape pustiu. În ceea ce priveşte literatura română, Editura Polirom e cea care a pariat, masiv, pe lansări de carte ale unor scriitori români, aruncînd în joc cîteva nume grele: Gabriela Adameşteanu, cu un nou roman, Provizorat, după o pauză de şapte ani; Andrei Oişteanu, cu un studiu de istorie a mentalităţilor, Narcotice în cultura română; Ion Vianu şi Nichita Danilov prezenţi, la rîndul lor, cu cîte un roman nou: Ambasadorul invizibil şi Amor intellectualis. Trebuie, de asemenea, salutate romanele lui Radu Pavel Gheo, Noapte bună, copii, şi Scotch de Ioana Bradea; şi Gheo, şi Bradea au debutat, ca romancieri, în 2004, şi ambii au ajuns, acum, la cel de-al doilea titlu. Dacă Gheo e, însă, mult mai prezent în lumea literară, fiind un traducător extrem de harnic, dublat de un eseist prolific, mă temeam că Ioana Bradea avea să abandoneze ficţiunea, după excelentul debut de la EST, Băgău. Editura Humanitas a scos la bătaie autorii-locomotivă: Mircea Că