Sisteme informatice care preiau controlul asupra autovehiculului, trafic rutier verificat de sisteme radar similare cu cele aeronautice şi asfalt capabil să topească gheaţa. Deşi, la prima vedere, pare o utopie, există străzi unde astfel de „miracole“ chiar se întâmplă.
Peste 10-15 ani, autovehiculele vor vorbi între ele, iar strada le va avertiza în legătură cu prezenţa unor obstacole. Semafoarele vor indica mereu culoarea verde, pentru că vor fi sincronizate electronic în funcţie de fluxul de trafic. Dacă şoferii sunt indisciplinaţi şi nu respectă Codul Rutier şi indicatoarele, ce se poate face pentru a evita eventualele accidente? Simplu: este suficient ca altcineva să preia controlul asupra autovehiculului. Aşa se întâmplă pe autostrada M25 din Londra, unde de vara trecută se află în faza de experiment Intelligent Speed Adaption (ISA), un revoluţionar dispozitiv capabil să intervină asupra comenzilor autovehicului pentru a-i obliga pe şoferi să se menţină în limitele de viteză impuse de lege. ISA identifică poziţia şi viteza autovehicului „dialogând“ cu sistemul GPS de la bord, compară aceste informaţii cu cele din baza de date şi intervine direct asupra motorului autovehiculului, limitându-i puterea astfel încât să nu depăşească restricţiile prevăzute pe acel tronson de drum. Pentru moment, ISA se află în faza de experiment, fiind instalat pe mai multe autobuze şi taxiuri, iar în opinia specialiştilor ar putea reduce procentul de incidente cu zece la sută.
Sisteme de monitorizare electronice
Mai puţin invazive, dar la fel de utile sunt sistemele electronice de monitorizare a traficului capabile să urmărească autovehiculele şi deplasările acestora şi care comunică în timp real accidente, autovehicule staţionate şi anomaliile din trafic. Unul dintre cele mai evoluate este Deep View, realizat de o companie italiană şi care a