Incepand cu 01.08.2010 societatile ce efectueaza achizitii si livrari intracomunitare au obligatia inregistarii in registrul operatorilor intracomunitari, potrivit Ordonantei 54/15.06.2010 publicata miercuri dupa amiaza in Monitorul Oficial. "In cazul efectuarii de achizitii/livrari intracomunitare fara a fi inregistrati in registru, platitorii de TVA sunt sanctionati cu amenda si invalidarea codului fiscal pentru aceste tranzactii", a declarat consultantul fiscal Adrian Benta. Potrivit acestuia, deoarece nu exista un termen reglementat ulterior si in plus ordonanta are o prevedere ca daca nu este transpus un termen expres atunci dispozitiile sunt aplicabile de la data publicarii, adica de astazi 24.06.2010.
In cazul livrarii intracomunitare, se efectueaza o operatie nesupusa TVA ce conduce la pierderea dreptului de deducere a TVA"Foarte importanta ni se pare sanctiunea cu invalidarea codului fiscal. Acest lucru conduce in cazul achizitiei intracomunitare la pierderea dreptului de aplicare a masurii de taxare inversa, societatea are obligatia platii TVA direct la buget prin depunerea decontului special de TVA", mai spune Benta.
Consultantul fiscal citat mai arata ca din punctul sau de vedere, "in cazul livrarii intracomunitare, se efectueaza o operatie nesupusa TVA ce conduce la pierderea dreptului de deducere a TVA de la achizitia bunurilor si serviciilor livrate ulterior intracomunitar"
Ordonanta extinde aplicarea masurii de taxare inversa, fara plata TVA, aferente livrarilor intre platitorii de TVA pentru: paine si faina, carne si plante tehnice, zahar si fructe, legume si cereale, categorii ce vor fi reglementate mai explicit prin ordin al ministrului. "Consideram o eroare de tiparire sau numerotare a articolelor pentru ca in forma adoptata toate persoanele platitoare de TVA ce au avut livrari sau achizitii cu produsele mai sus amintit