Muzeele îşi pierd banii publici şi mecenatele, în timp ce colecţiile private sunt în plină expansiune pentru că investitorii preferă să-şi facă propria lor fundaţie, arată o analiză realizată de cotidianul german Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Competiţie aprigă între investitori
Astfel, miliardarul François Pinault, cel care deţine, printre altele, brandurile Gucci şi Yves Saint Laurent, dar şi casa de licitaţii Christie's, îşi expune uriaşa colecţie particulară în două muzee private somptuoase din Veneţia. Unul din ele este instalat în Palatul Grassi, cumpărat în 2005 (edificiu de secol XVIII), unde sunt expuse lucrări de artă contemporană. Al doilea a fost deschis în vila Punta della Dogana (secolul XVII), situată pe Grand Canal, iar restaurarea şi amenajarea au fost asigurate de arhitectul japonez Tadao Ando. Numai pentru amenajări Pinault a plătit 26 milioane de dolari. Cel de-al doilea muzeu privat a fost deschis în colaborare cu Fundaţia Solomon R. Guggenheim, iar în 2009, când a fost gata restaurarea, a fost inclus în circuitul Bienalei de Artă de la Veneţia, potrivit New York Times.
Şi proprietarul mărcilor Louis Vuitton, Givenchy, Hennessy şi a şampaniei Moet et Chandon, Bernard Arnault, vrea să construiască o clădire specială pentru a-şi adăposti fundaţia în Paris. Proiectul (care avea deadline iniţial 2010, dar va fi gata, se pare, în 2012), este unul grandios şi îşi propune să fie cel mai mare centru privat de artă contemporană din Paris, construit pe o suprafaţă de 6.000 metri pătraţi şi desenat de celebrul designer Frank Gehry. Pentru construcţie a fost avansată cifra de 140 milioane de dolari.
În mediile colecţionarilor francezi este de notorietate rivalitatea dintre cei doi miliardari şi se spune că, după ce Arnault a anunţat că va ridica cel mai mare muzeu contemporan în Paris, Pinault s-a retras şi a investit în Veneţia. Şi