Fenomen complex şi insidios, moda îşi poate face apariţia acolo unde nu te aştepţi. Modele vestimentare sunt o banalitate de multă vreme, mai surprinzător este atunci când auzi că unele meserii ar fi "la modă" sau că ecologia ar fi devenit o modă. Moda nu ocoleşte nici turismul şi, din când în când, auzim că unele destinaţii ar fi la modă. După căderea comunismului, occidentalii au descoperit farmecul uluitor al unei capitale pe care o ştiau sub cizma sovieticilor, Praga, drept care el a devenit imediat la modă. Britanicii au declanşat mai multe mode turistice în ultimele 200 de ani. Aristocraţia britanică a fost cea care a început, la jumătatea secolului al XIX-lea, să-şi petreacă iernile pe Coasta de Azur, în Franţa, ceea ce a declanşat o adevărată modă, şi întreaga aristocraţie europeană a urmat exemplul.
Interesant este că nimănui nu-i trecea prin cap, în acea perioadă, să-şi petreacă şi vacanţele de vară pe malul Mediteranei. Lumea bună a Franţei, în frunte cu aristocraţii şi cu artiştii din toate domeniile, îşi petrecea vara pe coasta normandă a Atlanticului, la Deauville, Trouville, Cabourg... Abia după primul război mondial, prin 1924, o mână de artişti excentrici, printe care se aflau Picasso şi scriitorul american Scott Fitzgerald, au decis să-şi petreacă vara în sudul Franţei, ceea ce a declanşat apoi o modă.
Cel mai halucinant fenomen de modă turistică din ultimii 30 de ani este însă descoperirea Provenţei. Festivalul de la Avignon există din 1947, dar el n-a provocat la ora aceea apariţia unui turism de masă şi nici nu i-a incitat în masă pe britanici, pe belgieni sau pe olandezi să înceapă să cumpere vechi ferme din regiune pentru a le restaura şi a le transforma astfel în case de vacanţă. Această modă a venit mai târziu, după 1980, când a început să fie construit trenul de mare viteză între Paris şi sudul Franţei. Cei 800 de ki