Dacă în urmă cu trei ani piaţa lumânărilor decorative părea inepuizabilă, în prezent mulţi producători sunt ameninţaţi de faliment din cauza scumpirii materiei prime şi a vânzărilor în scădere. Lumânările decorative se folosesc în general la nunţi şi botezuri. Astfel de evenimente se fac şi în recesiune, însă românii renunţă mai degrabă la lumânări decât la sarmale.
De la apartamentele românilor simpli şi până la saloanele de înfrumuţesare, SPA-uri sau săli de nunţi şi botezuri, toată lumea foloseşte lumânări decorative.
Sub formă de căţeluşi, inimioare sau candele colorate, producătorii de lumânări decorative au făcut profituri consistente între anii 2006 şi 2009. Însă criza financiară şi faptul că singura fabrică de parafină din România, „Steaua Română", s-a închis i-au făcut pe producători să piardă bani. Importatorii de parafină au dublat preţurile materiei prime, profitând de falimentul Steaua Română, iar afacerile cu lumânări colorate au început să se „topească" una după alta.
Cristian Drăguţ, un producător de lumânări din Breaza, care a investit în acest business peste 120.000 de euro, face haz de necaz: „Dacă situaţia nu se îmbunătăţeşte, schimb profilul firmei şi fac candele pentru înmormântări"...
Când a început această afacere, în 2007, Drăguţ a investit 120.000 de euro în linia de producţie, sperând să-şi amortizeze cheltuielile în cinci-şase ani. Criza şi importatorii de parafină i-au dat însă planurile peste cap. Deşi bucureştean de origine, Cristian Drăguţ a decis să-şi înceapă afacerea în provincie, unde mâna de lucru este mai ieftină, iar chiriile şi preţurile sunt mai mici.
PARAFINA, TOT MAI SCUMPĂ
Afacerile au mers bine chiar din primul an. „Lumânările de la nunţile lui Cătălin Măruţă şi Adrian Copilul Minune de la mine au fost. Şi cele de la «Dansez pentru tine»", ne povesteşte, mândru, Drăgu